Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
  Utskriftsvänlig version

Indexfonder
Författare Meddelande
InläggPostat: 15 okt 2009, 12:21 

Jag har en fråga angående indexfonder.

Eftersom indexfonder strävar efter att följa ett index på en speciell marknad tycker jag personligen att det borde vara en mycket bra investering att investera i ett land på uppgång, tex kina.
Tycker även att det vore intressant att investera i ett land som Island, eftersom Islands ekonomi har totalt kollapsat och bara borde kunna bli bättre!

Tänker jag fel när jag tänker så? Alltså att om man investerar i indexfonder i ett land som inte har det så bra ekonomiskt (okej, kina är en ekonomisk stormakt, men många är fattiga och det finns fortfarande extremt mycket kvar att uteveckla där) så borde indexfonder i princip bara kunna gå uppåt?

Läste nämligen följande på indexfond.nu:

"Indexfonder har bäst förutsättningar att slå aktivt förvaltade fonder på effektiva marknader, främst USA och Europa, sämre på tillväxtmarknader som Asien och Östeuropa."

Även om aktivt förvaltade fonder kanske har chans till bättre avkastning borde väll en indexfond vara ett bra alternativ med en lägre risk, även på tillväxtmarknader?

Re: Indexfonder
InläggPostat: 15 okt 2009, 12:30 
Site Admin
Användarvisningsbild

Visst är det så, det du bör ha i åtanke är dock att riskerna ofta är större på dessa marknader med vilket kan resultera i stora nedgångar så väl som uppgångar.

Dessutom har ofta fonder vända mot länder som Kina, Indien, Brasilien, Ryssland och liknande väldigt höga avgifter.

Själv kör jag nästan enbart denna typ av fonder i min PPM där avgifterna är lägre och det har varit ett mycket gott år för mig. Mitt PPM är upp exakt 90% i år. Den bästa fonden är upp 127%, den sämsta upp 24% och mitt största innehav upp 107%.

InläggPostat: 15 okt 2009, 16:24 

Okej. Är det indexfonder du pratar om som har så bra avkastning???

InläggPostat: 16 okt 2009, 11:04 
Site Admin
Användarvisningsbild

JanusRichmond skrev:
Okej. Är det indexfonder du pratar om som har så bra avkastning???

Fonder i utvecklingsländerna är oftast åt indexfondhållet även om det kan diffa något. Så har i alla fall jag förstått det. Många försöker säkert göra aktiva investeringar och det kan skilja en del procent i olika fonder riktade mot samma marknads avkastning.

InläggPostat: 17 okt 2009, 20:18 

ok!

InläggPostat: 04 dec 2009, 18:59 

Lånar tråden lite. Jag sparar i indexfonder och undrar lite vad ni tycker om mitt sparande. Just nu sverige,europa,asien,usa,japan + lite ryssland och latinamerika? Allt i index förutom ryssland och latinamerika då.

InläggPostat: 04 dec 2009, 22:33 

En av sakerna som gör indexfonder attraktiva är ju låga avgifter. Vad betalar ni för förvaltningsavgifter på de olika fonderna?

InläggPostat: 04 dec 2009, 22:47 

zero är gratis men dom andra har kring 0,4-0,6 skulle jag tro.

InläggPostat: 05 dec 2009, 19:50 

Det jag egentligen funderar på är om endast zero skulle räcka.. Ganska bra spridning redan där, gällande mina indexfonder alltså

InläggPostat: 08 jan 2010, 12:33 

Hej! Första inlägget på forumet från mig. Är en (entusiastisk) nybörjare som nyss fått upp ögonen för sparande och investeringar inom fonder/aktier.
---

Jag undrar om det är någon som är villig att ge exempel på hur ni fördelar era sparpengar på fonder (indexfonder ffa): antalet och vilka fonder, geografisk spridning och gärna konkret hur mycket pengar på varje .. och en kommentar kring det.

Själv har jag tänkt att placera (typ 40-80 000 kr) fördelat på tre fonder.
Mina alternativ, just nu: Swedbank Robur Indexfond Sverige (0,40%), Swedbank Robur Indexfond Asien (0,40%), Swedbank Robur Indexfond USA (0,40%), Handelsbanken Latinamerikafond (1,60%).

Har redan köpt Carlson Asian Small Cap (1,75%)
- Inom parantes anges förvaltningsavgiften.

Inbillar mig att jag har ett för litet kapital(?) att använda för att försöka göra en vettig spridning.. Skulle vilja lägga till Indexfond Asien, men då har jag asienmarknaden i 2/3 fonder. Latinamerikafonden är intressant, ger spridning, men hög förvaltningsavgift.

exempelalternativ:
Alternativ 1: Carlson Asian Small Cap (1,75%), Robur Indexfond Asien (0,40%) och Indexfond Sverige/USA (0,40%).
Alternativ 2: Carlson Asian Small Cap (1,75%), Latinamerikafond (1,6%) och Indexfond Sverige/USA (0,40%).

Med alternativ 2 tar jag ett kraftigt kliv från min grundtanke att investera i indexfonder, men möjligheten till ytterliggare en tillväxtmarknad lockar.

Kommentarer? Tror att det slutar med att jag lägger in mig på två indexfonder.
Är det en idé att sprida sig med ytterliggare 1-2 fonder?

Bumerang skrev:
Lånar tråden lite. Jag sparar i indexfonder och undrar lite vad ni tycker om mitt sparande. Just nu sverige,europa,asien,usa,japan + lite ryssland och latinamerika? Allt i index förutom ryssland och latinamerika då.

Låter som en väldigt bra spridning! Skulle själv önskat något sådant. Kanske något jag själv borde göra, trots (vad jag tror är) ett litet kapital? Har det någon betydelse?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]