Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
  Utskriftsvänlig version

Re: Hur investerar du?
Författare Meddelande
InläggPostat: 08 apr 2009, 22:32 

Nils skrev:
Jag tycker att det är mycket lämpligt att göra som du har gjort, blanda fonder och aktier i samma portfölj. Dina val är säkert helt ok. Jag har själv Ryssland, Asien exkl Japan och BRIC.

Den stora frågan just nu är hur stor exponeringen ska vara. Du är investerad till 100%. Själv ligger jag på 50%. Du har förmodligen bättre förutsättningar än mig att få högavkastning men jag är feg och avvaktar ett tag till.

Trevligt att man får positiva reaktioner.
Som sagt, allt det där är inte köpt ännu, utan är tänkt att se ut så inom väldigt kort tid.
Jag vet bara som sagt inte vilken fond jag ska ta när jag hittar fler lämpliga för samma region. Sen undrar jag hur mycket jag borde se över olika avgifter och om nav.kurser ska spela nån roll. Känns liksom lönt att kanske köpa en fond vars andel kostar 600 kr. För 10 000 kr får jag då runt 14 andelar. Jag kanske har dum matematik därför för det är det procentuella som spelar roll men ändå.

Vilken fond i BRIC har du ? Det har jag också egentligen tänkt att spara i, men har nästan glömt bort det. Just de länderna är mina "targets".

Sen så är jag fortfarande inte helt bestämd om jag vågar på mig så "stora" (med tanke på kapitalet) köp av 2 aktier och inte vilka som helst utan Vostok och Swedbank.
Snart kommer ju rapporten och ser inte den bra ut kommer man sitta här och sura som fan. Samtidigt så kan det även bli en potentiell kursraket om allting går i positiv ton.

Vad är nackdelen med att vara så pass exponerad och finns det några tankegångar kring det att du väljer att avvakta ?

InläggPostat: 09 apr 2009, 08:22 

Jag köper aldrig fonder som har köp- och säljavgifter. Man kan inte säga att sådana fonder går bättre än andra och det finns alltid många likvärdiga alternativ utan sådana avgifter.
Förvaltningsavgiften bryr jag mig inte alls om (den är redan dragen i NAV-kursen) utan det är bara prestationen som räknas. En fond som går bra får gärna kosta eftersom det är kursuppgången jag ska tjäna pengar på.
Om NAV-kursen är hög eller låg spelar ingen roll eftersom det är procenten som anger avkastningen.

Jag har en SkandiaLink-försäkring och där har jag Skandia BRIC.

Att köpa innan rapport är att chansa. Ingen vet hur reaktionen kommer att bli. Jag själv är försiktig och köper helst efter rapporten.

Problemet med att vara mycket exponerad är ju om kurserna backar. Det finns inget rätt eller fel utan var och en får själv bedömma. Eftersom jag i första hand vill undvika förluster (i andra hand tjäna pengar) är jag ibland kanske överdrivet försiktig. I regel köper jag in mig i fyra omgångar. Den senast köpta omgången måste visa vinst innan jag köper mer. På så sätt riskerar jag bara 25% av portföljvärdet i början. Senare riskerar jag bara orealiserade vinster. Sammantaget gör detta att mina beskattade tillgångar sällan tappar i värde.

InläggPostat: 14 apr 2009, 11:02 

Okej, jag förstår.

Det jag tycker är svårt dock är om man hittar t.ex. 2-3 fonder inom samma region/land/bransch som ser hyfsat bra ut. Vilken ska jag välja ?, tänker jag alltid.

Nu är jag kluven t.ex. i mina Ryssland fonder. Vissa har låga förvaltningsavgifter och bra uppgång (läs: Swedbank Robur) men samtidigt bara 2 i betyg från morningstar som borde veta varför de gav den så lågt.

Samtidigt så finns det vissa andra med historiskt bra avkastning, kanske lite högre förvaltningsavgift men inte lika bra uppgång än så länge. Dock har vissa av de 4 hos morningstar.

Det blir för jävligt att ta beslutet mellan fonderna och liksom köpa för en summa pengar man vill ta hand om.

InläggPostat: 14 apr 2009, 11:33 

Jag tittar inte alls på morningstars rating. Det är bara prestation som räknas för min del. Jag har själv Swedbank Robur Ryssland. Även Nordeas Rysslandsfond ser bra ut.

Jag vill helst ha 25% i en fond och ett område. 25% i Ryssland räcker för min del. Att ha flera Rysslandfonder finns det ingen större vits med eftersom de går ungefär lika och har samma risker. Andra alternativ kan vara IT, Kina, Indien, BRIC.

InläggPostat: 17 apr 2009, 15:28 

Jag har nu andelar i Avanza Zero, Skagen Kon Tiki och Swedbank Robur Ryssland. Snart får jag tillgång till min Nordea Spektra (ca. 30 000) som jag ska sälja av då jag personligen tycker den är jävligt dålig.

Har någon tankegång kring Skagen Global ? En bra fond, med bra historik, låga förvaltningsavgifter, bra rankning och intressanta satsningar som är väl diversifierade.

Ge gärna fler tips på medel/hög-risk fonder med förhoppningsvis bra framtid.

InläggPostat: 28 maj 2009, 15:18 

Varför investerar ni enkom för kapitalökning? Ingen som tänker på att investeringar som ger ett direkt kassaflöde tillåter fler investeringar då ens eget kassaflöde kommer öka. På det viset kommer du "alltid" att slå investeringar av typen "kapitalökningar".

Hittade tidigare Kiyosakis nya bok, Conspiracy of the Rich, som han skriver ett kapitel i taget och sedan publicerar på nätet. Där går han ingenom mycket av att investera i kassaflöden istället för kapitalökningar och varför.

Den filosofin har jag dock haft sedan lång tid, sedan jag läste hans första böcker. Rich Dad, Poor Dad ; Cashflow Quadrant och the Business School.

Mycket roligare med den typen av investeringar, där man premierar kassaflöde istället för kapitalökning. Det är att investera för "dåliga tider" och kommer således gå bra i "dåliga tider" och ännu bättre under "bättre tider".

Så: "F*ck the recession! Ask me how" ;)

/Patrik Berggren

InläggPostat: 25 nov 2009, 11:26 

Hej allihop! Har precis hittat hit, super intressant att läsa.

Jag ser att aktier med direktavkastning är populär på lite längre sikt, men det är väldigt få strategier för kortare sikt i tråden.

Har en strategi som är lite under utveckling så man kanske kunde få lite tips på den.

Katastrofstrategin: Investerings tiden är mindre än 12 månader. Alltså bygger det på spekulation på kurs ökning. Den grundar sig på triangelformation och att aktier nästan alltid återhämtar sig över över en viss tidsperiod. Med mer risk ökar också förhoppningsvis uppgången. Så tricket är att pricka in när en aktie når botten.

Så för att hitta mina aktier som passar in i den här strategin så går jag på förlorare senaste tre månaderna mid och small-cap. Viktigt att se till att det är handel i aktien, alltså nån sorts volym per dag. Den ska ha fallit med mer än 20% och gått sämre än börsen i övrigt. Undvik de aktier som har rapport inom snar framtid. Oftast går det ju ganska dåligt för dessa bolag så jag lärde mig allt för väl att undvika rapporterna, senaste rapport perioden. Den ska ej heller vara för dyr (Warren Buffet style) helst ej över 50 kr aktien. Tittar man över 5 års period på aktien ska den vara nära lägsta notering över den perioden.

Naturligtvis inte lätt att hitta en som stämmer på allt. I dagsläget har vi Morphic, Borevind och kanske Tricorona som passar in någorlunda.

Jag använder bara en liten del av mitt sparande till denna typ av spekulation och det innebär stora risker. Jag har gått på nitar men det har funnits dagar då jag tjänat mer än vad CSN ger mig i månaden på mindre än 20 000kr i investerat kapital.

Så vad tror ni, har den potential och framförallt hur kan jag utveckla den mer?

InläggPostat: 26 nov 2009, 08:03 

Mobius skrev:
jag lärde mig allt för väl att undvika rapporterna, senaste rapport perioden. Den ska ej heller vara för dyr (Warren Buffet style) helst ej över 50 kr aktien. Tittar man över 5 års period på aktien ska den vara nära lägsta notering över den perioden.

Naturligtvis inte lätt att hitta en som stämmer på allt. I dagsläget har vi Morphic, Borevind och kanske Tricorona som passar in någorlunda.

Rapportperioderna är ju tid när ny kunskap når marknaden, så då är det naturligt att psykologiska faktorer ändras. Anledningen till att Borevind är så lågt är ju för att en stor klump ny kunskap nådde marknaden mellan rapportperioderna när deras dotterbolag GPV berättade att pengarna var slut.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]