Nils skrev:
Jag tycker att det är mycket lämpligt att göra som du har gjort, blanda fonder och aktier i samma portfölj. Dina val är säkert helt ok. Jag har själv Ryssland, Asien exkl Japan och BRIC.
Den stora frågan just nu är hur stor exponeringen ska vara. Du är investerad till 100%. Själv ligger jag på 50%. Du har förmodligen bättre förutsättningar än mig att få högavkastning men jag är feg och avvaktar ett tag till.
Trevligt att man får positiva reaktioner.
Som sagt, allt det där är inte köpt ännu, utan är tänkt att se ut så inom väldigt kort tid.
Jag vet bara som sagt inte vilken fond jag ska ta när jag hittar fler lämpliga för samma region. Sen undrar jag hur mycket jag borde se över olika avgifter och om nav.kurser ska spela nån roll. Känns liksom lönt att kanske köpa en fond vars andel kostar 600 kr. För 10 000 kr får jag då runt 14 andelar. Jag kanske har dum matematik därför för det är det procentuella som spelar roll men ändå.
Vilken fond i BRIC har du ? Det har jag också egentligen tänkt att spara i, men har nästan glömt bort det. Just de länderna är mina "targets".
Sen så är jag fortfarande inte helt bestämd om jag vågar på mig så "stora" (med tanke på kapitalet) köp av 2 aktier och inte vilka som helst utan Vostok och Swedbank.
Snart kommer ju rapporten och ser inte den bra ut kommer man sitta här och sura som fan. Samtidigt så kan det även bli en potentiell kursraket om allting går i positiv ton.
Vad är nackdelen med att vara så pass exponerad och finns det några tankegångar kring det att du väljer att avvakta ?