Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
  Utskriftsvänlig version

Re: Hur investerar du?
Författare Meddelande
InläggPostat: 21 feb 2009, 23:51 

Aha, jag läste fel, nu är jag med i gamet igen :D

InläggPostat: 24 feb 2009, 15:30 

Läste precis en intervju med Tom McClellan, som tycker att vi sannolikt inte kommer få uppleva en strukturell börsuppgång innan 2020 och:

" Investeringsmetoden ”köp- och behåll” anser jag är död, åtminstone för de kommande 10–15 åren. "

Är inte det en av grundsätten och grundstrategier som alla har. Jag har precis börjat lära mig lite mer om aktier och tänker placera snart, men detta tar ju kål på mina förväntningar.
Jag har verkligen inte "råd" med att vara aktiv och tajma mina köp och sälj-beslut.

Vad säger ni om det ?

InläggPostat: 24 feb 2009, 15:47 

Jag tror att han får rätt. Titta på t.ex. S&P 500 i USA. Det indexet ligger på samma nivå nu som 1996. Bevisligen går börsen inte alltid upp på en sådan ganska lång tidsperiod. Att trots den kunskapen räkna med att långsiktighet alltid lönar sig är livsfarligt.

Det fria informationutbudet är ofantligt mycket större idag än för bara 10 år sedan. Kostnaderna har krympt betydligt och utbudet av mäklare är mycket större. Det vore märkligt om börsen, trots alla förändringar runt omkring, skulle bete sig som den gjorde förr.

Gilla det eller ej men vill du tjäna mycket pengar på börsen kommer det att krävas mer än långsiktighet.

InläggPostat: 24 feb 2009, 16:15 
Site Admin
Användarvisningsbild

Det finns en sak ni inte får glömma att räkna med och det är utdelningar.

InläggPostat: 24 feb 2009, 16:59 

Jakob skrev:
Det finns en sak ni inte får glömma att räkna med och det är utdelningar.

Ärligt talat ifrågasätter jag värdet av utdelningar. När utdelningen sker sjunker kursen lika mycket. Mellanskillnaden, utdelningen, får du skatta för. Resultatet blir i realiteten en tvångsförsäljning (och tvångsbeskattning) i förtid. Om du köper precis efter utdelningen slipper du den skatteeffekten och använder därmed hela summan till nya köp.

Nästkommande års utdelning sitter du redan på ett innehav och måste realisera vinst eller förlust för att göra en motsvarande mannöver. Det blir annorlunda då. Men i det fallet är du långsiktig och det har ju sina nackdelar (risker), som jag skrev tidigare.

Den dagen mitt kapital är så stort att jag kan leva helt på mina utdelningar, då kan jag eventuellt kosta på mig att bli långsiktig. I det läget är inte ökat portföljvärde det centrala längre.

InläggPostat: 24 feb 2009, 21:04 

Okej, för att vända det såhär...

Vad är, utifrån ert eget tyckande, det bästa att göra för t.ex. mig, en nybörjare med grundkunskaper och vilja till aktivitet men dock nybörjare !
Ska jag leva utifrån (ifall ni vet), Aktiespararnas gyllene regler där bland annat långsiktighet och ständiga köp leder till något positivt eller direkt försöka bygga upp någon sorts portfölj där man "aktivt" försöker sälja till så högt pris man kan...

InläggPostat: 24 feb 2009, 22:49 

Jag tycker att Aktiespararnas gyllene regler är överspelade nu. Det finns perioder då det är bra att vara på börsen och det finns perioder då det inte är det. Detta tycker jag är det centrala. Att chansa på att börsen har bottnat nu är riskfyllt.

Det finns många olika sätt som går ut på att hitta den rätta trenden. Inget av dessa är perfekta men många kan vara värda att prova. En enkel variant kan vara att titta på ett 50-dagars medelvärde och ett 200-dagars medelvärde (hittar du gratis på nätet) av index. När dessa båda lutar uppåt ska du äga aktier, inte annars. Kolla historiskt och bedöm själv om du tycker att signalerna är relevanta. Enligt den modellen ska man just nu inte äga några aktier.

Nästa steg blir att välja aktier. Här finns också många varianter. En sak är dock säker och det är att chansen att det ska gå bra är mycket större om börsen (index) som helhet trendar uppåt. Fokusera på dessa perioder och strunta i de andra.

InläggPostat: 25 feb 2009, 00:17 

Fan, nu hänger jag inte med alls, men jag är verkligen villig att banka in det sista innan jag ger mig ut på färden.
Saken är att jag verkligen försöker komma igenom den sista barriären och smått börja placera, för mina pengar i madrassen gör ingen nytta. Då jag studerar ekonomi, så hänger jag med dagligen och tror nog att så fort jag snappat upp det första utan tvekan hade haft "tid" och ork att följa det hela.

Beträffande de index, hur hittar man de och är det något som redan är "klart" eller ska man själv räkna fram medeltalen osv.
Just nu försöker jag luska fram djupar info om P/E-talen. Det är precis sånt jag menar, jag vet vad det betyder i praktiken och så, men i verkligheten vet jag inte när det verkligen är bra och när det verkligen är dåligt.

Har fått tips om vissa fonder dock;
Avanza Zero, Skagen Global och Skagen Kon-Tiki. Vad sägs om dessa ?

Hur tycker ni dessutom att man ska kolla upp aktier. Jag vet att många säger, kolla upp fakta, hör från andra, gå på magkänsla och lär dig om de.
Men för att testa "kunskapen" hade jag velat liksom ta fram 4-5 aktier och följa de ett tag för att se om min kunskap funkar så att säga.
Så, vad är det man egentligen ska tänka på lite generellt när man ser till enstaka aktier. P/E tal, P/S, PEG, Beta, utdelning, läsa på om företaget och sektorn (vad är det som avgör/skiljer ett bra företag och sektor mot en dålig) osv...

Lite långt inlägg, men så är det. Första gången det känns man är på ett seriöst forum med ekonomi som huvudämne, så jag väljer att passa på.

InläggPostat: 25 feb 2009, 00:54 

Nils: Eftersom du handlar efter trend är det självklart att utdelning inte har något värde för din del men för en långsiktig sparare har den det. Tanken är ju att företaget skall generera vinst, vinsten gör ingen nytta om den ligger och dammar i bolagets kassa.
En aktie som stiger i genomsnitt med 10 % / år och ger 4 % i direktavkastning är en bättre investering än en aktie som stiger 10 % / år och ger en direktavkastning på 2%. Jag ser det som en parameter för att hitta en bra aktie.

Nils: En förutsättning för att äga aktier på långsikt för min egen del är att jag inte måste sälja av dem vid en viss tidpunkt, t.ex. nu, där av tycker jag inte det ger en korrekt bild att jämföra S&P 500 idag mot 1996, precis som det inte ger en korrekt bild att jämföra S&P 500 år 1996 mot sommaren 2007 så vida aktierna inte såldes vid respektive jämförelse datum. Den typen av jämförelser är något kvällstidningar kan ägna sig åt för att skapa rubriker, var sig det rör sig om en ökning av brottslighet eller rörelser av aktiekurser är den typen av diagram enkla att manipulera till sin egen fördel (vilket för övrigt fondbolag är experter på).
Det finns inget som säger att en långsiktig sparare inte minskar sitt aktieinnehav i en högkonjunktur när börskurserna är höga för att sedan köpa tillbaka aktier när luften går ur börsen.

Baxus: I slutändan handlar det trots allt om timing och det finns flera olika vägar att gå inom både TA och FA för att finna den. Jag tycker inte någon av metoderna är fel, det viktigast är att du hittar ett sätt som passar dig.
Det kan vara svårt och kosta pengar i form av förluster därför kan det vara bra att inte gå i med allt för stor del av ditt kapital direkt oavsett metod.

InläggPostat: 25 feb 2009, 02:05 

Baxus: Är det grundläggande kunskap skadar det inte att börja med att plöja genom exempelvis aktiespararnas hemsida, de förklarar vanligt förekommande nyckeltal som t.ex. vad P/E står för. www.finansportalen.se har ordlistor, guider mm. Även Avanza har nyttig info, kika även på deras hemsida.
Aktiespararna säljer även en del litteratur, se om det är något som intresserar dig.

Ett annat tips är att börja läsa rapporter/analyser, exempelvis www.redeye.se publicerar både TA och FA analyser eller www.placera.nu och www.di.se, lär dig orden, termer, nyckeltal och se till att förstå kontentan i analysen samt var medveten om att vem som helst kan publicera en analys på redeye.se om jag förstått det rätt.

Till sist, när jag får en magkänsla köper jag en trisslott istället för aktier, då blir försluten inte lika stor ;). Fråga gärna om det är något du inte förstår.

Lycka till!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]