Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
  Utskriftsvänlig version

Re: Hur investerar du?
Författare Meddelande
InläggPostat: 25 jan 2009, 14:03 

Att jobba 60 tim/v kan du nog inte räkna med annat än tillfälligt. Dessutom skulle en ev familj slå bakut.

Det är knepigt att räkna med utdelningar eftersom det i regel förutsätter att du är långsiktig. Att vara långsiktig kan vara riskfyllt. De senaste 10-12 åren har index faktiskt inte gått upp alls.

Det är jättebra att ha en ambition att spara i aktier och fonder men det absolut viktigaste är att begränsa förlusterna! Det går före allt annat (även utdelningar)!

Det finns många varianter men en kan vara att ALLTID se till att dina aktier går bättre än index de senaste 3 månaderna (finns enkla tabeller gratis på nätet). Du behöver inte kolla så ofta och du slipper garanterat de sämsta aktierna. En vidareutveckling kan vara att du ALDRIG äger en aktie som backat de tre senaste månaderna. Då slipper du i princip alla stora nedgångar, sådana som kostar så mycket tid ... och pengar.

Enkla och tydliga regler som kommer att uppskattas av din portfölj.

InläggPostat: 25 jan 2009, 14:17 

Jag satsar allt på Industrivärden, Investor och H&M, det är stabila företag som jag tror stenhårt på. Är helt övertygad om att de kommer att göra mig rik på 20 års sikt.
De har ju gått bättre än index senaste 20 åren.
Men vi får se vilken metod som visar sig fungera bäst. :ugeek:

InläggPostat: 25 jan 2009, 16:58 

Ja, det blir säkert bra. Att köpa bolag på den stora listan är klokt. Det blir som en slags kvalitetssäkring. Jag handlar själv bara aktier på omxs30-listan.

Tittar du på de senaste 3 månaderna så är väl Industrivärden frågetecknet, även sett till utvecklingen de senaste 12 månaderna. På forum och andra platser finns det synpunkter att företaget är för hårt skuldsatt så kanske finns det fog för en sämre kursutveckling.

Det låter som om du bestämt dig för att vara långsiktig i dina innehav. I så fall har du säkert en fin portfölj. En variant för dig kan vara att hålla dig till dina bolag men sälja om de backar på 3 månader. Lägg upp en fiktiv portfölj på nätet och se hur det skulle gå jämfört med att följa med i alla upp- och nedgångar.

InläggPostat: 25 jan 2009, 17:16 

Ja industrivärden är ju den som har gått sämst men som borde tjäna mest på att vara belånad nu när räntorna har sänkts. Tror att den kommer kunna gå riktigt på på ett par års sikt.

Det där var ett bra tips, ska testa att köpa och sälja på privataaffarer.
Men eftersom jag ska vara långsiktig så om jag då ska köpa och sälja så får jag ju skatta hela tiden och sen går jag ju miste om ränta på ränta effekten som jag är ute efter :cry:

Skulle däremot vilja testa och köpa optioner men det verkar så komplicerat.
I boken som jag läser nu som heter En aktiespekulants psykologi så verkar det så enkelt.
För övrigt en väldigt intressant bok.

InläggPostat: 25 jan 2009, 17:27 

Om din portfölj går bättre än 3-4%/år är det lönsamt att skaffa en kapitalförsäkring. I en sådan slipper du deklarera och det blir inga mentala låsningar som att man inte vill sälja något som gått dåligt eller så. Generellt sett tycker jag att en genomtänkt strategi är viktigare än skattehänsyn. Men det är klart att det går ju att kombinera dem.

Ränta-på-ränta-effekten är kraftfull. Men det är inte låg stabil avkastning du vinner på utan att du med låg stabil avkastning undviker de stora nedgångarna. Det viktiga är alltså att undvika stora nedgångar och att man återinvesterar!

Optioner är inte min grej alls. Saknar intresse men utesluter inte alls att det kan vara bra. Jag vet för lite helt enkelt.

Boken läste jag för något år sedan men tyckte att den var full av upprepningar.

InläggPostat: 25 jan 2009, 17:42 

Det här är min tredje bok så jag har inte hunnit läsa så många än :)
Det du säger låter bra, men jag tror nog att jag bara kommer att fortsätta köpa dem jag har för att sedan stoppa in något extra för att krydda till portföljen lite, som jag kan sälja av när den har gått upp.
Funderar på gruvbranschen t ex lundin mining eller boliden vad tror du om dem?
Låg 16% + på portföljen för några dagar sedan och nu ligger jag bara 2% + så det var ju synd att man inte sålde när jag låg bättre till i så fall.

Men i så här osäkert börsklimat känns det tryggare att köpa för att behålla så man är med när det vänder sen tycker jag.

Har du någon bok att rekommendera förresten?

InläggPostat: 25 jan 2009, 19:01 

Nils skrev:
Det finns många varianter men en kan vara att ALLTID se till att dina aktier går bättre än index de senaste 3 månaderna (finns enkla tabeller gratis på nätet). Du behöver inte kolla så ofta och du slipper garanterat de sämsta aktierna. En vidareutveckling kan vara att du ALDRIG äger en aktie som backat de tre senaste månaderna. Då slipper du i princip alla stora nedgångar, sådana som kostar så mycket tid ... och pengar.

Har du nåt exempel på en sån tabell?

Du menar alltså att om man kollar var tredje månad, och ser att en aktie man äger ligger med på listan över aktier som gått sämre än index senaste tre månaderna så säljer man?

/Tobias.

InläggPostat: 25 jan 2009, 19:16 

En bok som enligt mig har rätt inställning är denna.

Den kan verka lite larvig (omslaget) men den är faktiskt inte så dum. Det handlar om inställningen att det är kursrörelser uppåt som ger oss vinster, inte fina nyckeltal.

En tabell som jag kollar på är denna på Aktiespararens hemsida. Där kan du ranka aktier efter prestation och i olika tidsperioder. Ju kortare tidsperiod desto oftare ändrar sig tabellen. Kollar du 3 månader får du följa upp kanske en gång i veckan. Du får prova dig fram.

Avanzas hemsida har fina diagram där man kan se utvecklingen relativt index.

InläggPostat: 25 jan 2009, 20:17 

Tack för boktipset.
Jättebra tips, ska genast kolla mina aktier :)

InläggPostat: 25 jan 2009, 21:30 

När lönar det sig att ha en kapitalförsäkring och när gör det inte det?
Menar för vilka vänder det sig till främst.
Som i mitt fall så kör jag ju stenhårt på de aktier jag nämnde.

Nils så hur gör du nu i lågkonjuktur, köper du för att sälja sen i högkonjuktur och sen inväntar nästa dipp eller hur går du tillväga?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]