Efter att ha läst din investeringsfilosofie så har jag väldigt lite att tillägga, min egen är väldigt lik din.
Däremot kan jag lägga till lite om förebilder så är onekligen Benjamin Grahams The Intelligent Investor något av en bibel för mig och Warren Buffet är en mycket stor förebild.
Men och här kommer det stora MENet, jag investerar för den sakens skull ändå inte exakt som tex Buffett. Tex lägger (eller i alla fall la) ju Buffett ner enormt mycket tid på att hitta guldkorn. De där företagen vars aktier kosta 40 kr men som egentligen var värda 80 kr och som utan tvekan skulle stiga till detta inom en snar framtid. Buffet lägger även ner enormt mycket tid på att hela tiden lära sig mer om företagen, mer om branscherna, följa allt som händer i världen relaterat till de företag han investerar i osv. Han gör ständigt nya analyser och värderingar.
Mitt sunda förnuft säger mig att jag varken har tiden, intresset, kompetensen eller viljan för att ens komma i närheten av Buffett här. Jag kommer aldrig att sitta tio timmar om dygnet sju dagar i veckan och bara göra analyser och värderingar och även om jag gjorde det så skulle mina analyser och värderingar inte vara lika bra som Buffetts.
Därför har jag också valt en enklare väg. En väg där jag inte räknar med att behöva lägga ner mer än några timmar i månaden. Naturligtvis mer just när man planerar ett köp, men sedan väldigt lite. Jag köper ju för att behålla främst (naturligtvis inte till en dumdristig gräns) så när köpet väl är gjort så räcker det med att jag följer upp lite då och då och inte i för stor detaljnivå.
Detta innebär givetvis också att jag inte räknar med att nå ens i närheten av Buffetts resultat, men jag är nöjd ändå, mitt mål här i livet är inte att bli så rik som möjligt och att sitta och göra företagsanalyser är inte det bästa jag vet. Mitt mål här i livet är att ha så roligt som möjligt.