Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
  Utskriftsvänlig version

Hur investerar du?
Författare Meddelande
InläggPostat: 13 jan 2009, 03:00 

Vad för typ av aktier och vilka egenskaper skall den ha för att anses vara köpvärd tycker ni?
Vill någon dela med sig av en investeringsfilosofie?
Använder ni regler för hur och när en investering skall göras?
Har vi några tekniker på forumet?
Åsikter om kända investerare och deras teorier? (t.ex Benjamin Graham med Value Investing)
Andra typer av finansiella instrument som ni handlar med?

Skriv så tangentbordet ryker!

Re: Hur investerar du?
InläggPostat: 13 jan 2009, 03:01 

Jag har själv inte satt upp några absoluta regler för aktieköp eller följer någon specifik analytiker/investerar men har en grundtanke i mina köp.

Jag köper en aktie i syfte att behålla den långsiktigt (3 år -> ∞). Bolaget skall ha en hög direktavkastning och gärna växande andel utdelad vinst.
Det är viktigt att företaget har en historiskt stabil vinsttillväxt och försäljningstillväxt vilket ökar chanserna för att direktavkastningen skall kunna ligga kvar på höga nivåer i framtiden.
Även om tanken är att aktien skall finns kvar i portföljen under en längre gäller det att vara uppdaterad och snabbt omvärdera en situation. För att lyckas med det har jag max 7 olika aktier.

Jag investerar aldrig i bolag om jag inte förstår mig på vad det är för typ av verksamhet de bedriver. Exempel på det kan vara läkemedelsföretag som aldrig tjänat 1 krona och kanske tar deras senaste projekt till fas II studier eller ett biotech bolag med fantastiska framtidsutsikter och P/E 35 i rådande börsklimat. Jag vet inte vad som är bra eller dåligt i dessa branscher och låter därför bli att spekulera i det.

Jag är ingen supermatematiker, av den anledningen håller jag mig borta från olika typer av derivat.

Kom gärna med synpunkter och invändningar!

InläggPostat: 13 jan 2009, 23:43 
Site Admin
Användarvisningsbild

Efter att ha läst din investeringsfilosofie så har jag väldigt lite att tillägga, min egen är väldigt lik din.

Däremot kan jag lägga till lite om förebilder så är onekligen Benjamin Grahams The Intelligent Investor något av en bibel för mig och Warren Buffet är en mycket stor förebild.

Men och här kommer det stora MENet, jag investerar för den sakens skull ändå inte exakt som tex Buffett. Tex lägger (eller i alla fall la) ju Buffett ner enormt mycket tid på att hitta guldkorn. De där företagen vars aktier kosta 40 kr men som egentligen var värda 80 kr och som utan tvekan skulle stiga till detta inom en snar framtid. Buffet lägger även ner enormt mycket tid på att hela tiden lära sig mer om företagen, mer om branscherna, följa allt som händer i världen relaterat till de företag han investerar i osv. Han gör ständigt nya analyser och värderingar.

Mitt sunda förnuft säger mig att jag varken har tiden, intresset, kompetensen eller viljan för att ens komma i närheten av Buffett här. Jag kommer aldrig att sitta tio timmar om dygnet sju dagar i veckan och bara göra analyser och värderingar och även om jag gjorde det så skulle mina analyser och värderingar inte vara lika bra som Buffetts.

Därför har jag också valt en enklare väg. En väg där jag inte räknar med att behöva lägga ner mer än några timmar i månaden. Naturligtvis mer just när man planerar ett köp, men sedan väldigt lite. Jag köper ju för att behålla främst (naturligtvis inte till en dumdristig gräns) så när köpet väl är gjort så räcker det med att jag följer upp lite då och då och inte i för stor detaljnivå.

Detta innebär givetvis också att jag inte räknar med att nå ens i närheten av Buffetts resultat, men jag är nöjd ändå, mitt mål här i livet är inte att bli så rik som möjligt och att sitta och göra företagsanalyser är inte det bästa jag vet. Mitt mål här i livet är att ha så roligt som möjligt. :D

InläggPostat: 19 jan 2009, 02:17 

Vore underbart att lyckas som Buffett :D

Personligen känner jag att det är väldigt svårt att hålla fingrarna i styr just nu. Det finns många bolag som verkar ha en fin direktavkastning, skall dock bli intressant att vad de verkliga utdelningarna landar på, de flesta svar lär ju komma inom kort.

Lycka till med investeringarna.

Finns det någon oliktänkande på forumet som vill dela med sig?

InläggPostat: 24 jan 2009, 13:49 

Jag handlar med aktier, inte med bolag. Därför tittar jag bara på kursutvecklingen. Låga p/e-tal, hög substansrabatt och en skicklig vd ger inga pengar. Det är kursuppgångar vi tjänar pengar på, inget annat.

Jag har en fast plan som jag följer. Ett minimikrav är att de aktier som jag äger ska gå bättre än index. Annars är det bättre att köpa en indexfond.

Buffet är duktig men om han inte hade tagit stora men välkalkylerade risker i början av sin karriär hade han inte hamnat där han är idag. Att som småsparare köpa som Buffet tar för lång tid om du inte börjar vid 20 års ålder och slutar vid 80. Hur många har den placeringshorisonten? Inte jag.

Oavsett strategi så är det viktigaste att man begränsar sina förluster!! Nedgången sedan sommaren 2007 kommer att ta flera år att hämta in. Har du verkligen råd att tappa all denna tid?

InläggPostat: 24 jan 2009, 22:51 

Jag sparar långsiktigt och inte sjutton kommer det det några 60 år att bli rik.
Sparar hellre långsiktigt och i stabila företag än ta stora risker och förlora pengar.

InläggPostat: 25 jan 2009, 11:14 

Johan skrev:
Jag sparar långsiktigt och inte sjutton kommer det det några 60 år att bli rik.
Sparar hellre långsiktigt och i stabila företag än ta stora risker och förlora pengar.

Når du upp till Buffets eller ens "aktiestinsens" nivå på kortare tid än 60 år ber jag att få gratulera. Då tillhör du en minoritet av småsparare.

Jag tror inte att det finns någon som tycker annorlunda än vad du skriver i din sista mening. Denna verksamheten går ut på att tjäna pengar, inte förlora dem.

InläggPostat: 25 jan 2009, 11:54 

Men tror du inte att det beror mer på att folk kanske tänker att de ska spara långsiktigt men påverkas för mycket av media osv att det slutar med att de säljer istället vid fel tillfällen. Tyvärr gör ju de flesta helt fel och köper i goda tider och säljer med förlust vid dåliga tider.

Mitt mål är att innan jag har fyllt 50 år så ska jag vara ekonomiskt oberoende, då sparar jag 80-100.000 kr om året, jag är 27 år nu.

InläggPostat: 25 jan 2009, 12:53 

Jo, folk påverkas alldeles för mycket av media. Många är säkert ointresserade av placeringar och då kan det vara svårt att inte reagera på svarta tidningsrubriker.

Därför är det viktigt att man har en plan eller strategi att följa! En bra början är att först bestämma hur man vill sköta sin portfölj rent praktiskt, t.ex. hur ofta man ska titta till den och var depån ska placeras.

Att spara 80-100.000 kr om året i 23 år låter väldigt ambitiöst. Med familj, barn och kanske hus kan det bli knepigt.

InläggPostat: 25 jan 2009, 13:51 

Men ju mer jag köper och investerar desto mer kommer jag att få i aktieutdelning så med tiden så blir det inte lika jobbigt att lägga 80-100.000 kr per år eftersom jag kommer att få endel från aktieutdelningen. Investerar även allt jag får tillbaka från skatten också. Men jag får verkligen kämpa varje månad, den här månaden har jag jobbat över 60 timmar.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]