hobbyinvesteraren skrev:
1.. Banken lånar 100k av dig till 6% ränta, 800k av Riksbanken till 2,8% ränta och sen lånar ut dessa 900k till 2,8% ränta - och sen tjänar de hur mycket?
Banken lånar 100k av mig, men inga 800k av riksbanken. Som ja förstått det hela "trollar" banken lite,- de lånar ut pengar som de inte har och det är pga det som inflation uppstår. För att en bank ska få låna ut 900k krävs det att de själva har 100k. Got it?
Citera:
2. Utlåningsverksamhet kostar, de ska ha personal, lokaler, försäkringar, administration - och täcka risken för att en del av låntagarna inte betalar tillbaka. Eller vad det detta du skulle ta hand om när du säger "Jag ser till att dessa pengar som jag alltid slänger in i banken är utlånade"?
Jag tar hand om all utlåning åt dem, hittar personer som vill låna och styr upp allt med dem. Banken behöver inte göra någonting.
Försäkringar för?
Citera:
3. Det är klart det går att förhandla med banker om rätt mycket, de är trots allt affärsdrivande företag om än med rätt strikta regler - men varför skulle de ge dig halva vinsten när de kan låna pengar av andra för bara 4-6%?
Visst kan de göra det men att veta att man har ett cashflow på 30-90k/månad i inlåning varje månad som garanterat blir utlånat direkt är ju fördelaktigt. En bank blir erbjuden att tjäna 15mille efterskatt under en 5års period om mina beräkningar stämmer. Swebank kanske säger nej tack men det finns ju mindre banker där 15mille är mkt $. Tänk dig själv en bank som har tillräckligt mkt likvida medel så att de inte behöver bry sig om reporäntan för de behöver aldrig låna från riksbanken, de kan sätta vilken ränta de vill. De kan sätta 3% ränta på utlåning även om styrräntan ligger på 7% utan att det rör dem i ryggen. Låter inte helt fel, right?
Citera:
4. Blir lite nyfiken på vad du har för ekonomi när du kan få loss mer än en normal månadslön varje månad och lova att göra detta i flera år utan att kräva att få åter pengarna på samma tid...

Kortfattat: stort kontaktnät, känner mkt folk som är intresserade att investera. Nödvändigtvis inte rikemansfolk men känner man 1000pers som alla är intresserade att lägga 200kr/mån x 5 år framöver så känns det som man har har något att förhandla med när man sätter sig ner vid bordet för att prata. 200kr/mån x 5år är inget att skryta med men 200.000kr/mån x 5år, låter intressant?
Citera:
5. Om du kan se till att penganra är utlånade, så att det blir typ inget jobb alls för banken, varför startar du inte en bank själv?
Ja vet, just därför de skulle kunna vara riktigt intresserade av erbjudandet. För att det kostar 10mille att öppna en sparbank och 50mille att öppna ett bankaktiebolag. Dessutom har jag inte koll på alla system mm de använder sig av. Befintliga banker har redan fixat med säkerhetssystem (no shit?

) mm för allt mellan himmel och jord.